Type 7
Auditieve beperking of STOS
WAT IS ONDERSTEUNING TYPE 7
Het ondersteuningsteam type 7 biedt ondersteuning in het basis- en secundair onderwijs voor kinderen en jongeren met een spraak-taalontwikkelingsstoornis en voor dove en slechthorende kinderen en jongeren.
We zoeken, samen met de school voor gewoon onderwijs, een passend antwoord op de onderwijsbehoeften van de leerling en de ondersteuningsbehoeften van leerkrachten en hun schoolteam. We willen hen sterker maken in het omgaan met de specifieke onderwijsnoden van deze leerlingen.
Het vertrekpunt voor ondersteuning is het communicatief functioneren en de impact hiervan op het leren en de ontwikkeling.
Leerlingen/scholen en ondersteuners koppelen we vanuit een multidisciplinaire blik rekening houdend met de kennis en know-how rond problemen binnen spraak en taal als ook op auditief vlak.
Vanuit een lange GON-geschiedenis hebben we jarenlange ervaring om type 7 leerlingen ondersteuning op maat te bieden mét aandacht voor aanpassingen die omwille van de type 7- problematiek, binnen een specifieke context vereist zijn mét een handicapspecifieke bril.
OTT7
Werkingsgebied
Het ondersteuningsteam type 7 biedt ondersteuning in scholen basis- en secundair onderwijs in de ganse provincie Vlaams-Brabant, het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en zeven gemeenten van de provincie Antwerpen (Bonheiden, Bornem, Duffel, Mechelen, Puurs-Sint-Amands, Sint-Katelijne-Waver en Willebroek).
Team
We zijn een enthousiast team van 40 ondersteuners die beschikken over verschillende vaardigheden en competenties om problematieken gelinkt aan type 7 DSH of type 7 STOS te ontleden en gepast te ondersteunen op de klasvloer.
Logopedisten, audiologen, tolken VGT, kleuterleidsters, leerkrachten lager- en secundair onderwijs, psychologen, orthopedagogen en ergotherapeuten.
Antwoord
Het ondersteuningsteam type 7 kan op hulpvragen van leerlingen met ondersteuningsnoden binnen spraak- en taal of op auditief vlak, een antwoord bieden
- dankzij handicapspecifieke knowhow,
- met een multidisciplinaire bril,
- op maat van de leerling en leerkrachten,
- met aandacht voor sensibilisatie.
Het team zit regelmatig samen om blijvend in te zetten op deze knowhow en expertise d.m.v. teamvergaderingen, collegiale consultaties, intervisiemomenten, werkgroepen en vormingen en zet hierbij sterk in op het versterken van de leerling en zijn omgeving.
Wij zien het als onze opdracht om vanuit specificiteit het onderwijsaanbod te verrijken en om leerkrachten, schoolteams en leerlingen handelingsbekwamer te maken.
Voor wie?
Binnen het zorgbeleid van de school wordt er gekeken of nood is aan uitbreiding van zorg voor een leerling (fase 2 zorgcontinuüm).
De school gaat samen met de ouders en het CLB na wat de onderwijsbehoeften zijn van de leerling en ondersteuningsnoden het schoolteam. Het doorlopen van het handelingsgericht diagnostisch traject kan uitmonden in de opmaak van een gemotiveerd verslag of verslag opgemaakt door het CLB.
Vanaf dat moment kan er ondersteuning aangevraagd worden.
Om in aanmerking te komen voor ondersteuning dient de jongere te beschikken over een gemotiveerd verslag of (tijdelijk) verslag opgemaakt door het CLB. Uit het gemotiveerd verslag moet blijken dat de ondersteuning vanuit het geïntegreerd onderwijs, in combinatie met compenserende of dispenserende maatregelen, nodig en voldoende geacht wordt om de leerling het gemeenschappelijk curriculum te laten volgen.
Het stelt de leerling in staat school te lopen in het gewoon onderwijs en zo dezelfde leerdoelstellingen te bereiken als hun klasgenoten.
Indien er wordt vastgesteld dat het volgen van een gemeenschappelijk curriculum met redelijke aanpassingen niet haalbaar is, dan kan het CLB een (tijdelijk) verslag opstellen waarmee een individueel aangepast leertraject (IAC) gevolgd kan worden.
Met dit verslag kan de leerling les volgen in het buitengewoon onderwijs of naar het gewoon onderwijs gaan met een IAC traject en ondersteuning vanuit het ondersteuningsteam.
Principes van de ondersteuning
- Ons team gaat aan de slag met ondersteunings- en leervragen vertrekkend uit de auditieve of talige problematiek en tekent een ondersteuning op maat uit.
- In co-creatie met gewoon onderwijs, CLB, ouders
- Flexibele inzet (aanmeldingsmoment, intensiteit, organisatie,…)
- Maximaal effect voelbaar tot op de klasvloer: leerling-, leerkracht-, & schoolniveau
- Zo lang als nodig, niet langer dan nodig
- Garantie op ondersteuning
- Zorgregie in de school gewoon onderwijs
- Expertise uit buitengewoon onderwijs voor doof- en slechthorendheid en STOS
- Net- en niveau-overschrijdend
Aanmelden bij OTT7 KIW
Leerlingen type 7 met specifieke ondersteuningsnoden voor schooljaar ’21-‘22 kunnen vanaf nu aangemeld worden. Zowel nieuwe leerlingen als leerlingen waarvoor reeds ondersteuning geboden werd dienen opnieuw aangemeld en geregistreerd te worden.
Aangemelde leerlingen beschikken over een geldig gemotiveerd verslag of (tijdelijk) verslag type 7. Een kopie of scan van het gemotiveerd verslag met hierop de handtekening van het CLB zichtbaar aanwezig moet aan ons bezorgd worden.
Wanneer er gewerkt dient te worden op leerlingniveau, handtekenen de ouders of de opvoedingsverantwoordelijke ook.
Aanmelden bij OTT7 Koninklijk Instituut Woluwe
Hoe aanmelden?
Wij werken met het online platform DIPLON
- Scholen melden via dit online platform leerlingen aan en kunnen leerlingendossiers mee opvolgen.
- Scholen uploaden het gemotiveerd verslag of (tijdelijk) verslag type 7 in Diplon.
- Een aangemelde leerling, die beschikt over een geldig (gemotiveerd) verslag, zal via Diplon automatisch geregistreerd worden in Discimus en zo doorgegeven worden aan AGODI. Een aanduiding in het softwarepakket van uw school is dus niet meer nodig.
Scholen die leerlingen wensen aan te melden voor het nieuwe schooljaar 2021-2022 sturen een mail naar
kiwoluwe.t7@ondersteuningtype467.be
en ontvangen van ons een uitnodiging om toegang te krijgen tot DIPLON.
Ouders
Ook ouders kunnen ons contacteren met vragen betreffende de ondersteuning van hun kind. Dit kan via onderstaande gegevens, via de ondersteuner of via de verantwoordelijke op de school.