Opleidingsvorm 1
OV1 type 6
Wat bieden we?
Voor jongeren vanaf 12 jaar met een doorverwijzingsattest van het CLB en een attest type 6 voor jongeren met visuele beperkingen.
Dit onderwijs biedt een antwoord op de leerzorgvraag van jongeren met een visuele beperking die omwille van bijkomende onderwijs- en zorgbehoeften een specifiek aangepast programma wensen.
Deze onderwijsvorm biedt ons de mogelijkheid om een heel verscheiden aanbod te realiseren.
In samenspraak met de jongere zelf, de ouders en het multidisciplinaire team werken wij een programma op maat uit.
OV1 t6 in Sint-Lambrechts-Woluwe (KIW)
Voor jongeren met een visuele beperking met een (rand)normale begaafdheid.
Deze leerlingen hebben interesse en mogelijkheden op gebied van schools leren, maar zij kunnen (nog) niet starten in het gewone programma van het secundair onderwijs.
Samen met die leerlingen willen we verkennen of zij op termijn het programma van opleidingsvorm 4 (OV4) zouden aankunnen. We hebben daarbij aandacht voor de leerinhouden en het leerproces.
Indien blijkt dat die overgang naar OV4 mogelijk is, zullen we hen voorbereiden om die overstap te maken.
OV1 t6 in Huldenberg (Centrum Ganspoel)
Voor jongeren met visuele en meervoudige beperkingen.
Wij organiseren onderwijs gericht op jongeren die we willen voorbereiden op een toekomst waarin ze, binnen hun mogelijkheden, zo zelfstandig mogelijk kunnen functioneren binnen de contexten wonen, werken en vrije tijd in een omgeving waar ondersteuning voorzien is.
Ook organiseren wij onderwijs gericht op jongeren met een meervoudige beperking die een zorgend basisklimaat nodig hebben.
Door hun complexe (leer)zorgvraag zijn en blijven zij in meerdere of mindere mate afhankelijk van hun directe omgeving voor hun dagelijkse redzaamheid. Deze jongeren bereiden we voor op een toekomst in een beschermd leefmilieu.
Voor meer informatie kan je terecht op de website van Centrum Ganspoel.
OV1 type 6 Woluwe
Met de leerlingen in Sint-Lambrechts-Woluwe die het traject naar OV4 niet volgen, willen we verder hun kwaliteiten ontdekken en ontwikkelen.
We bereiden hen voor op zelfstandige deelname aan het gewone sociale leven, eventueel met hulp en ondersteuning. Daarbij willen we schoolse vaardigheden zoveel mogelijk stimuleren, hen voorbereiden op (een verder traject in functie van) tewerkstelling die aansluit bij hun mogelijkheden en interesses, bv. begeleid werk, vrijwilligerswerk, sociale economie…
FASE 1 | observatiefase
FASE 2 | voorbereidende fase
FASE 3 | finaliteit
- schools leren: Nederlands, wiskunde, maatschappelijke vorming;
- vlot hulpmiddelen leren gebruiken;
- sociale, emotionele en relationele vaardigheden;
- zelfstandigheid: huishoudelijke vaardigheden en maatschappelijke vaardigheden;
- arbeidsgerichte vaardigheden op verschillende domeinen (atelier, keuken, tuin, informatica...).
- arbeidsgerichte vaardigheden op verscVoor de leerlingen in fase 3 kan er eventueel werkplekleren of stage aangeboden worden.
- mogelijkheid op een overstap naar OV4.
OV1 type 6 Huldenberg
Voor jongeren van 12 tot 21 jaar met visuele en meervoudige beperkingen organiseert het Koninklijk Instituut Woluwe, in nauwe samenwerking met Centrum Ganspoel, opleidingsvorm 1 op de campus van het centrum te Huldenberg.
Deze jongeren hebben soms ook een autismesprectrumstoornis, een bijkomende motorische, sociaal-emotionele of medische problematiek.
We willen hen stimuleren een zo groot mogelijke onafhankelijkheid te bereiken en hen helpen inzicht te krijgen in hun eigen mogelijkheden (en beperkingen) en realistische keuzes te maken voor de toekomst.
De interesses van de jongeren vertrekken vanuit hun dagelijkse leef- en ervaringswereld. We vertrekken dan ook steeds vanuit de interesses van de jongeren om hun gebeurtenissen en ervaringen te kaderen en hun kennis bij te brengen.
Uitbreiden van hun schoolse theoretische kennis en vaardigheden doen we steeds met het oog op de functionele toepassing ervan binnen wonen, werken en vrije tijd.
Doel is de kwaliteit van hun leven te vergroten en participatie in beperkte of ruimere sociale omgeving mogelijk te maken.
We willen dan ook hun ervaringswereld verruimen: vanuit een veilige, comfortabele interactie met directe begeleiders, leerkrachten en therapeuten ruimte creëren om open te staan voor materiële en sociale ervaringen en communicatieve vaardigheden ontwikkelen om van daaruit vat te krijgen op de omgeving, zowel in de betekenis van begrijpen als invloed kunnen uitoefenen waardoor de kwaliteit van interacties kan verbeteren en waardoor de jongeren de eigen identiteit en hun eigen-zijn als waardevol en erkend ervaren.
Vanuit hun interesses en de vaardigheden die ze hieruit leren, willen wij hen begeleiden naar zinvolle vrijetijdsbesteding.