SPRANKEL
Kinderen van 2.5 tot 12 jaar
Wat zijn we?
De afdeling van MFC gekoppeld aan onze schoolkinderen van BuBaO heet Sprankel. BuBaO en Sprankel hebben een sterkte, geïntegreerde samenwerking als zorgschool voor kinderen van 2.5 tot 14 jaar met een hulpvraag op vlak van communicatie die kadert binnen een autisme, taalstoornis of een auditieve beperking (type 7 en/of type 9).
95% van de leerlingen van BuBaO koos in 2022 om ook in te schrijven in het MFC (in verblijf of dagopvang). Veel ouders kiezen bewust voor deze unieke samenwerking, waarbij opvoeders, leerkrachten en therapeuten samenwerken als 1 team om de kinderen te ondersteuning in hun onderwijs- en zorgnoden.
Sprankel 1
autisme spectrum stoornis of taalontwikkelingsstoornis
Voor leerlingen die:
- streven naar het behalen van de ontwikkelingsdoelen;
- streven naar het zo goed mogelijk functioneren in de maatschappij;
- nood hebben aan nabijheid van een zorgende begeleider;
- getraind moeten worden in zelfredzaamheid en zelfstandigheid (ADL).
- streven naar het behalen van de ontwikkelingsdoelen;
- streven naar het zo goed mogelijk functioneren in de maatschappij;
- nood hebben aan nabijheid van een zorgende begeleider;
- getraind moeten worden in zelfredzaamheid en zelfstandigheid (ADL).
Sprankel 2
autisme spectrum stoornis of taalontwikkelingsstoornis
Voor leerlingen die nood hebben aan:
- langdurige en structureel begeleiding op vlak van gedrag;
- een voorspelbare omgeving; veel nabijheid van een consequente/zorgende begeleider;
- veel sociaal-emotionele ondersteuning;
- een omgeving waar ze (opnieuw) tot rust kunnen komen;
- versterken van impulscontrole en emotieregulatie, werkhouding (executieve functies) krijgt voorrang op het streven naar de eindtermen.
- langdurige en structureel begeleiding op vlak van gedrag;
- een voorspelbare omgeving; veel nabijheid van een consequente/zorgende begeleider;
- veel sociaal-emotionele ondersteuning;
- een omgeving waar ze (opnieuw) tot rust kunnen komen;
- versterken van impulscontrole en emotieregulatie, werkhouding (executieve functies) krijgt voorrang op het streven naar de eindtermen.
Sprankel 3
Doofheid en slechthorendheid of taalontwikkelingsstoornis
Voor dove en slechthorende kinderen en kinderen met spraak- en taalontwikkelingsstoornis die nood hebben aan Vlaamse Gebarentaal of lessen ondersteund met Nederlands met gebaren, ongeacht hun IQ.
Sprankel 4
autisme spectrum stoornis of taalontwikkelingsstoornis
Voor leerlingen die:
- zelfstandig kunnen leren werken in de klas met de hier aanwezige omkadering en hulpmiddelen;
- nood hebben aan een begeleider die een coach is;
- goed functioneren in de eigen groep.
- zelfstandig kunnen leren werken in de klas met de hier aanwezige omkadering en hulpmiddelen;
- nood hebben aan een begeleider die een coach is;
- goed functioneren in de eigen groep.
Sprankel 5
Time In Time Out
Voor kinderen die ingeschreven zijn in het BuBaO, maar die tijdelijk voltijds onderwijs niet aan kunnen. Zij kunnen vanuit de opvoeders van het team van de 5’er extra ondersteuning krijgen in de klas of uit de klas.
Door ook in te schrijven in het MFC genieten de kinderen van volgende extra ondersteuning of mogelijkheden:
- Extra ondersteuning op sociaal en emotioneel vlak op momenten dat de kinderen niet in de klas zijn, door de opvoeder (vb. begeleiding bij het eten, beleefdheidsregels aan tafel, leren proeven, leren samen spelen, omgaan met winnen en verliezen, omgang met leeftijdsgenootjes, leren omgaan met afspraken en regels, …)
- Extra ondersteuning op sociaal en emotioneel vlak op momenten dat de kinderen wel in de klas zijn: opvoeders kunnen extra ondersteunen in de klas of kunnen mentorgesprekken inplannen met de kinderen uit de klas
- Voor en naschoolse opvang
- Vakantieopvang
- Gebruik van medische dienst
OPNAMECRITERIA
ass
- De diagnose autismespectrumstoornis moet gesteld zijn door een externe instelling die multidisciplinair werkt.
- Er moet sprake zijn van een normale begaafdheid (met een minimum-IQ van 70).
- Bij zeer jonge kinderen bij wie het testen moeilijk verloopt en geen uitsluitsel geeft over hun begaafdheid, hanteren we het criterium dat er een vermoeden van normale begaafdheid moet zijn. Indien later blijkt dat het IQ toch lager ligt dan 70, zal het kind alsnog worden doorverwezen.
stos
- Kinderen met een spraak- of taalstoornis (die niet voldoen aan criteria type 2, en dus een IQ hoger dan 70 hebben) waarvoor op basis van een multidisciplinair onderzoek door een erkend gespecialiseerd team met minstens een logopedist, audioloog en NKO-arts een van de volgende problematieken wordt vastgesteld:
- voor leerlingen jonger dan 6 jaar met kinderafasie met een terugval in de taalontwikkeling of een vermoeden van ontwikkelingsdysfasie, gebaseerd op de vaststelling van een zeer moeizame spraak- en taalontwikkeling en met een duidelijke impact op schoolse activiteiten.
- voor leerlingen vanaf 6 jaar met een diagnose ontwikkelingsdysfasie of kinderafasie.
D/SH
- We gaan over tot opname van een kind in onze afdeling wanneer het kind slechthoren of doof is, over een attest buitengewoon basisonderwijs type 7 beschikt, tussen 2,5 en maximum 14 jaar is en wij met ons opvoedings- en onderwijsaanbod een adequaat aanbod kunnen bieden.
- Kinderen met bijkomende hulpvragen (verstandelijke, visuele en of fysieke beperking, autisme,..) of problemen (leerstoornissen, gedragsproblemen) worden opgenomen wanneer we met ons opvoedings- en onderwijsaanbod op een adequate manier antwoord kunnen bieden op de specifieke opvoedings- en onderwijsleerbehoeften van het kind.