Buitengewoon basisonderwijs
BUBAO
Wie zijn we?
KIW BuBaO is een zorgschool voor kinderen van 2,5 tot 12 jaar met een hulpvraag op vlak van communicatie die kadert binnen een taalstoornis, autismestoornis of een auditieve beperking (type 7 en/of type 9).
95% van de leerlingen van BuBaO koos in 2022 om ook in te schrijven in het MFC (in verblijf of dagopvang). Veel ouders kiezen bewust voor deze unieke samenwerking, waarbij opvoeders, leerkrachten en therapeuten samenwerken als 1 team om de kinderen te ondersteuning in hun onderwijs- en zorgnoden.
In ons buitengewoon basisonderwijs bieden wij rust en voorspelbaarheid in ruimte en tijd en maken hen bewust van hun talenten. Met aandacht voor ieders tempo en welbevinden bieden we leermomenten aan op schools en sociaal-emotioneel vlak zodat ze hun talenten kunnen inzetten in hun volgend leertraject waardoor ze hun plaats vinden in de samenleving.
Wat doen we?
We stemmen ons buitengewoon basisonderwijs en onze zorg maximaal af op de noden van onze kinderen waardoor ze niet langer handicapspecifiek worden ingedeeld in klassen. Dit staat ons toe om de leerlingen te groeperen op basis van hun eigen ontwikkelingsniveau en leerbehoeften. Dit komt de ontwikkelings- en groeikansen van elk van onze leerlingen ten goede.
Door differentiatie in de klas hebben we aandacht voor de doelgroepspecifieke noden van onze kinderen met een autismespectrumstoornis, onze kinderen met spraak- en taalontwikkelingsstoornis en onze dove en slechthorende kinderen.
Wij geloven in inclusief onderwijs: een visie op onderwijs waarin leerlingen maximaal voorbereid worden op het dagdagelijkse leven buiten de schoolpoort, een omgeving waarin diversiteit ook alom aanwezig is.
Opvoedingsproject
Ons opvoedingsproject ‘Het begon met een zandbak’ geeft weer hoe we als school van de Broeders van Liefde ons onderwijs en de opvoeding van de leerlingen die ons zijn toevertrouwd willen aanpakken. In deze brochure kan je de belangrijkste elementen en principes terugvinden.
Zorg en begeleiding
Het Zorgteam
De leerlingbegeleider zorgt voor de onmiddellijke begeleiding, zelfs als het moeilijk is. De psychotherapeuten (BuBaO en MFC) zorgen voor begeleiding op langere termijn, als dat wenselijk is. Zij doen dit in nauw overleg met ouders, leerkrachten en begeleiders van het MFC.
Paramedische
ondersteuning
Individueel
Aangepast Curriculum (IAC)
Samenwerking met het
Multifunctioneel Centrum (MFC)
Hoe hebben we ons georganiseerd?
Wie ingeschreven is in het BuBaO kan ook inschrijven voor het Multifunctioneel Centrum. Het MFC bevindt zich op dezelfde campus. Sterker nog sommige leefgroepen bevinden zich vlak naast het klaslokaal. De samenwerking op onze campus tussen het MFC en de school is uniek en buitengewoon.
Meer info op MFC Sprankel.
Onze kinderen zijn ingedeeld in 4 groepen. Voor elke groep kinderen staat een team leerkrachten, opvoeders, logopedisten en een teamanker klaar. En rond deze 4 teams werken er nog heel wat steunfiguren die op vraag betrokken kunnen zijn in de ondersteuning van de kinderen: orthopedagogen, contextverantwoordelijken, psychotherapeuten, verpleegkundige, praktisch organisatorisch verantwoordelijke, onderwijsondersteuners, stafmedewerkers, leerlingbegeleider, …
Manen, Wolken, Sterren, Lila, Lavendel, Violet en Rood
- Voor leerlingen die:
- streven naar het behalen van de ontwikkelingsdoelen;
- streven naar het zo goed mogelijk functioneren in de maatschappij;
- nood hebben aan nabijheid van een zorgende begeleider;
- getraind moeten worden in zelfredzaamheid en zelfstandigheid (ADL).
Aqua
- Voor leerlingen die nood hebben aan:
- langdurige en structureel begeleiding op vlak van gedrag;
- een voorspelbare omgeving;
- veel nabijheid van een consequente/zorgende begeleider;
- veel sociaal-emotionele ondersteuning;
- een omgeving waar ze (opnieuw) tot rust kunnen komen;
- versterken van impulscontrole en emotieregulatie, werkhouding (executieve functies) krijgt voorrang op het streven naar de eindtermen.
Zonnen, Zilver en Goud
- Voor dove en slechthorende kinderen en kinderen met spraak- en taalontwikkelingsstoornis die nood hebben aan:
- Vlaamse Gebarentaal of lessen ondersteund met Nederlands met gebaren, ongeacht hun IQ.
Paars, Groen, Blauw en Rood
- Voor leerlingen die:
- zelfstandig kunnen leren werken in de klas met de hier aanwezige omkadering en hulpmiddelen;
- nood hebben aan een begeleider die een coach is;
- goed functioneren in de eigen groep.
Waar staan we voor?
Wij werken in een open SFEER aan waarden die wij belangrijk vinden binnen de samenwerking met al onze partners. Ze gaan over de relatie tussen alle betrokkenen: ouders, kinderen, leerkrachten, opvoeders, iedereen op deze campus en daarbuiten.
SAMEN
Niet ieder op zijn eiland, niet ieder op zijn gebied. Collega’s, ouders, leerlingen en externe hulpverleners gaan samen aan de slag om van en met elkaar te leren. Op regelmatige tijdstippen worden ouders uitgenodigd voor een bespreking van het individuele handelingsplan van hun zoon of dochter.
FLEXIBEL
We passen ons aanbod voortdurend aan, aan de zorgnoden van onze kinderen. We denken hierbij creatief en zoeken altijd de talenten op.<br>Hierdoor is een gevarieerd traject op maat mogelijk. We leren onze kinderen het nodige aanpassingsvermogen aan door het probleemoplossend denken te stimuleren.
EIGENHEID
We creëren een plek waar iedereen zichzelf echt kan tonen.
We zien verscheidenheid van medewerkers, kinderen en ouders als kracht.
ERVARING
Doorheen de jaren bouwden we expertise op rond onze doelgroepen. Die delen we dagdagelijks met elkaar.
We bieden ervaringen aan om de leefwereld te verruimen en de leerkansen te vergroten.
RESPECT
Al onze waarden worden gedragen door onze respectvolle houding.
We uiten ons, rekening houdend met de ander zonder te kwetsen of te oordelen.