Binnen de afdeling voor de +12-jarigen in het Buitengewoon Secundair Onderwijs én het Multifunctioneel Centrum is er een paramedisch team werkzaam waaronder een ergotherapeut die instaat voor de ergotherapeutische ondersteuning van jongeren met een autismespectrumstoornis en jongeren met een visusproblematiek. Binnen deze deeltijdse betrekking zijn we specifiek op zoek naar iemand die ervaring heeft en/of zich (verder) wil verdiepen in de volgende aspecten:
- ergotherapeutische revalidatie voor onze jongeren met ASS én onze jongeren met een visusbeperking in een klasomgeving;
- de inzet van (o.a. hoogtechnologische) hulpmiddelen (zowel ondersteuning als toepassing);
- executieve functies en alles wat daarmee verband houdt.
Ben je op zoek naar een zinvolle job en krijg je energie van uitdagingen in een buitengewone setting? Dan ben jij de geknipte persoon die wij zoeken!
Aanbod en voordelen
Type contract: tijdelijke job tot einde schooljaar (30 juni 2026), met kans op verlenging
Type job: deeltijds (23/32)
- Een fijne en inspirerende werkomgeving waarin ‘verbindend werken’ topprioriteit is.
- Multidisciplinaire samenwerking waarbij de jongeren en hun context centraal staan.
- Hartelijke collega’s met elk hun eigen passie en gedrevenheid die je graag verwelkomen in hunteam.
- Verlof in de schoolvakanties
- Een verloning volgens de barema’s geldend in het onderwijs
- De campus is vlot bereikbaar met het openbaar vervoer, terugbetaald door de werkgever.
- Een fietsvergoeding en de mogelijkheid tot het stallen/laden van je fiets in een overdekte en afgesloten fietsenstalling.
- Benefits @ work = aantrekkelijke kortingen en voordelen voor verschillende winkels, cinema’s, pretparken …
Functieomschrijving
Inhoudelijk ligt de focus op: mobiliteitstraining, ADL, schrijf- en fijne motoriek, digitale hulpmiddelen, dactylo, ICT vaardigheden (PDF gebruik; voorleessoftware; uitleessoftware; aanleren gebruik digitale hulpmiddelen bv. Sprint, planningstools, softwarepakketten binnen school- en/of vrijetijdscontext…), andere ondersteuning op het gebied van studiebegeleiding, executieve functies (planning, organisatie, timemanagement, aandacht,…), sensorisch(e) profiel / ondersteuning, mindset (groeimind vs fixed mind).
- Voorbereiding: Op basis van eigen observatie en inventarisatie van de ergotherapeutische noden bij de jongeren alsook de voorstellen van de klassenraad, de verslagen van diverse instanties (vorige school, dokters, CLB-centrum, privé begeleiding …) en eigen testen draag je bij aan hypotheses en diagnosestelling voor elke jongere, alsook het uitwerken van een handelingsgerichte ergotherapeutische aanpak in de klas.
- Therapie: Organiseren, coördineren, uitvoeren en evalueren van de vooropgestelde doelgerichte therapieën (individueel, in groep of geïntegreerd) binnen de eigen discipline en afstemmen met de andere paramedische disciplines, de klassenraad en eventueel het MFC-team. Deze doelen zijn gericht op zo groot mogelijke participatie van de jongere in de klas en daarbuiten. Op basis van deze doelen zet je een ergotherapeutisch begeleidingsplan op. Je werkt hierbij cyclisch, waarbij voorbereiden, uitvoeren en evalueren standaard deel uitmaken van het proces. Je werkt mee aan de realisatie van een kwalitatief hoogstaand therapeutisch aanbod voor onze jongeren
rekening houdende met de steeds veranderende tendensen. - Communicatie, overleg en samenwerking: Zo nodig initiëren en deelnemen aan het multidisciplinair overleg over de individuele situatie van de jongeren; collega’s ondersteunen in het toepassen van de afgesproken handelingsgerichte aanpak. Je verstrekt, registreert en rapporteert informatie omtrent het doel, methoden en hulpmiddelen en het verloop van de therapie, aan alle betrokkenen (collega’s, ouders …).
Gezocht profiel
Jobgerelateerde competenties
- Je bent een gemotiveerde, enthousiaste collega die niet terugdeinst voor een uitdaging.
- Je bent iemand die open staat voor de eigenheid van pubers en adolescenten en die hen kan motiveren.
- Je hebt een uitgesproken interesse voor het werken met jongeren met een visuele beperking (type 6) en jongeren met ASS (type 9) en bij voorkeur een achtergrond in het werken met deze doelgroep.
- Je hebt affiniteit met de doelgroep en vertrekt steeds vanuit de noden van de jongere in zijn ontwikkeling zowel op schools als persoonlijk vlak.
- Je bent sterk in het werken met digitale (hulp)middelen. (vb. Softwarepakketten binnen schoolcontext, gebruik planningstools,…)
- Je bent gemotiveerd om bij te leren en je bij te scholen waar nodig.
- Je bent een dynamische teamspeler die vlot verbinding maakt met jongeren en andere medewerkers.
- Je hebt inzicht in je eigen functioneren en kwetsbaarheden en weet welk effect dit heeft op een team/op de jongeren.
- Je bent stressbestendig en hebt een gezonde dosis relativeringsvermogen
- Je kan goed plannen en organiseren.
- Je bent schriftelijk en mondeling communicatief.
Persoonsgerelateerde competenties
- Analyseren
- Creativiteit
- Diversiteit
- Kritisch denken
- Verantwoordelijkheid
- Samenwerken
- Flexibiliteit
- Communiceren
- Klantgerichtheid
- Plannen en organiseren
- Resultaatgerichtheid
- Zelfstandigheid
Andere vereisten
- Je beheerst zeer goed het Nederlands.
- Je hebt een bachelordiploma ergotherapeut (A1).
- Je beschikt over een blanco uittreksel uit het strafregister, model 2.
- Je kan je vinden in de christelijke waarden en de visie van de Broeders van Liefde.
Wie zijn wij?
Het Koninklijk Instituut Woluwe is een missiegedreven organisatie. Voor jongeren met een autismespectrumstoornis, gedrags- en emotionele problemen of een visuele beperking organiseren wij een traject van zorgzaam onderwijs en inzichtgevende zorg, individueel en in groep. We
ondersteunen hen op alle levensdomeinen om te groeien naar de best mogelijke versie van zichzelf.
Lees meer over ons op www.kiwoluwe.be.
Sollicitatieprocedure
- Contactpersoon: Katrien Van Hamme – katrien.vanhamme@kiwoluwe.broedersvanliefde.be
- Solliciteren via e-mail met CV en motivatiebrief uiterlijk op 20 augustus 2025