Competentiewoordenboek: resultaten vragenlijst en workshop

Vragenlijst                               

99 collega’s vulden de vragenlijst in. Hiervan werkt het grootste deel (61%) voor het MFC, maar ook de collega’s uit Onderwijs zijn vertegenwoordigd (30%). De groep begeleiders van de -12-jarigen was de grootste groep (30%) gevolgd door de medewerkers van de ondersteunende diensten met 20%.

 

Daarnaast heeft ruim de helft (52%) een anciënniteit van meer dan 10 jaar. We konden dus op heel wat ervaring rekenen. 

Competenties in detail

Er komt duidelijk naar voren dat er drie competenties zijn die we belangrijk vinden in de eigen functie en in het aanwerven van nieuwe teamleden. Dit zijn  samenwerken, communiceren en flexibiliteit. Ook competenties als geduld, luisteren en empathie worden genoemd.

Wanneer we kijken naar de competenties die medewerkers verder willen ontwikkelen, staat communiceren bovenaan gevolgd door samenwerken en assertiviteit.  

Iedereen binnen KIW dient te beschikken over de kerncompetenties: communiceren (21%), empathie (15%) en samenwerken (12%).

Tijdens een workshop met de directie kwamen (een aantal van) deze kernwaarden ook erg duidelijk naar voren. Dit laat zien dat we samen in dezelfde richting denken en deze competenties echt belangrijk vinden.

Waardering

Over het algemeen staan we positief tegenover het invoeren van een competentiewoordenboek. Er wordt een gemiddelde score van 7,07 gegeven.

De meerderheid ziet het competentiewoordenboek als een waardevol instrument omdat het:

·        nuttig en leerrijk is: het biedt inzicht in eigen competenties en stimuleert zelfreflectie.

·        helderheid biedt: het maakt duidelijk wat er van iedereen verwacht wordt.

·        een gezamenlijke taal oplevert: dit versterkt de communicatie en samenwerking.

·        ondersteuning biedt bij groei en ontwikkeling: het helpt bij het bepalen van werkpunten en draagt bij tot persoonlijke en professionele groei.

 

Er zijn ook bedenkingen. Sommige medewerkers zijn nog onzeker over de praktische toepassing en geven aan niet vertrouwd te zijn met een dergelijk instrument. Daarnaast zijn er ook zorgen over een te sterke focus op evaluatie en een mogelijke verhoging van de werklast.

Algemeen

Het competentiewoordenboek moet niet alleen worden opgesteld maar moet ‘leven’ binnen de organisatie en ‘levend’ blijven. Het is ook belangrijk dat we dit eenduidig en consequent inzetten.

Workshop

Tijdens de workshop ging we eerst aan de slag met de bedenkingen en uitdagingen die uit de vragenlijst kwamen. Verschillende waardevolle tips en ideeën kwamen hieruit en worden meegenomen in de opmaak en uitrol. Tot slot werkten we voor een aantal competenties een definitie en gedragsindicatoren uit. Dit bleek niet altijd zo evident te zijn. We verstaan immers niet altijd hetzelfde onder een bepaalde competentie, wat het belang van een helder en gezamenlijke taal benadrukt. 

Verdere verloop

De input uit de vragenlijst en de workshop worden nu verwerkt in de opmaak van het competentiewoordenboek.

 

We streven naar goedgekeurde versie tegen de start van het nieuwe schooljaar. We houden jullie verder op de hoogte. 

Geef een reactie

zomervakantie 2023

Sluiting secretariaat BuBaO en BuSO

Niet bereikbaar
van zaterdag 08/07
tot en met zondag 20/08

start schooljaar 2023-2024

maandag 4/09